Co to jest błonnik i jakie ma zalety?

Co to jest błonnik i jakie ma zalety?

Być może nikt nie ma wątpliwości, że błonnik (https://www.bee.pl/9294-blonniki) jest niewątpliwie niezwykle ważnym elementem naszej diety. Lekarze, pracownicy służby zdrowia i dostawcy żywności są o tym przekonani. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że właściwe poziomy błonnika są stosowane z uwzględnieniem zmienności.

Jaka jest natura błonnika rozpuszczalnego?

Z chemicznego punktu widzenia, błonnik jest w rzeczywistości złożonym węglowodanem, a nawet polisacharydem. W rzeczywistości jest to włókno roślinne, które nie może być trawione ani wchłaniane. Te właściwości mają zalety i wady. Ponieważ błonnik nie jest wchłaniany, nie daje nam wytrzymałości – 25 gramów włókna dostarcza tylko 100 kcal. Jednak te unikalne właściwości błonnika sprawiają, że jest ono niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Rozróżniamy błonnik rozpuszczalny w wodzie (pektyna, guma do żucia, śluz roślinny) oraz nierozpuszczalny w wodzie (celuloza, niektóre hemicelulozy, lignina).

Jaka jest rola błonnika w organizmie?

Najważniejszą funkcją włókna jest wspomaganie układu trawiennego i zaangażowanie w ten proces nierozpuszczalnych w wodzie składników błonnika. Rozpuszczalny błonnik stymuluje produkcję śliny, poprawiając tym samym trawienie pokarmu. W przypadku nadmiaru kwasu solnego jest to zdolność buforowania. Dzięki połączeniu go z wodą pitną zapobiega nadmiernemu odwodnieniu stolca, zmniejszając tym samym ryzyko zaparć. Błonnik pokarmowy stymuluje ściany jelita i oddawanie stolca, co znacznie poprawia oddawanie stolca i zmniejsza ryzyko chorób jelit, w tym hemoroidów i raka jelita grubego. Błonnik daje uczucie pełności. Funkcja ta jest często wykorzystywana przy planowaniu diety odchudzającej. Błonnik rozpuszczalny może być również prebiotykiem, a ponieważ ulega degradacji, staje się doskonałą pożywką dla pożytecznych bakterii, które tam żyją.

Wpływ na układ pokarmowy

Błonnik ma nie tylko pozytywny wpływ na nasz układ pokarmowy. Osoby, które cierpią na wysoki poziom cholesterolu powinny zwiększyć ilość błonnika w ramach diety. Błonnik pokarmowy wiąże kwasy żółciowe, wpływając tym samym na proces metabolizmu cholesterolu. Zmniejsza również ich reabsorpcję w jelicie i zwiększa ich wydalanie w stolcu. W wyniku tego wątroba jest faktycznie zmuszona do syntezy kwasów żółciowych z cholesterolu, zmniejszając tym samym ilość cholesterolu we krwi. Błonnik wspomaga również wydalanie tłuszczu, co jest niezwykle korzystną funkcją dla osób zmagających się z otyłością lub cukrzycą typu 2.

Tło od wirestock z pl.freepik.com

Wioletta