Jak błonnik wpływa na nasz organizm?

Jak błonnik wpływa na nasz organizm?

Błonnik od BEE pokarmowy jest w rzeczywistości substancją pochodzenia roślinnego, której nie można strawić ani wchłonąć w przewodzie pokarmowym. I choć bynajmniej nie jest wchłaniany przez organizm, to optymistycznie wpływa na jego kondycję.

Jakie są rodzaje błonnika?

Błonnik dzieli się na rozpuszczalny w wodzie i nierozpuszczalny w wodzie. Nierozpuszczalny (niestrawne) obejmuje:

  • celulozę,
  • ligninę,
  • hemicelulozę.

Uaktywnia się perystaltyka jelit, wchłania się woda, zwiększa się objętość stolca i ułatwia wypróżnianie. Jednak gdy zawiera rozpuszczalne w wodzie błonnik, dostarcza pektyny. Występuje uczucie sytości, a efekt głodu jest opóźniony, gdy tylko pokarm opuszcza żołądek. Frakcje błonnika pokarmowego oczyszczają organizm z produktów odpadowych. W wyniku tego wzmacnia się flora jelitowa, powstają korzystne bakterie i obniża się poziom cholesterolu. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, nasz przewód pokarmowy pozostaje w dobrym stanie. Bez niego może dojść do zaparć i innych problemów trawiennych.

Ile błonnika powinniśmy zjeść?

Zgodnie z zaleceniami WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), dzienne spożycie błonnika powinno wynosić około 20-40 g. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzać, gdyż może to prowadzić do niedoborów wapnia, metali i cynku, a także zmniejszonego wchłaniania tłuszczu i witaminy lub dolegliwości jelitowe. Mogą wystąpić wzdęcia i zaparcia. Ponadto, w przypadku chorób, takich jak zapalenie trzustki, zapalenie jelit i inne choroby jelit, spożywanie znacznych ilości błonnika może być niebezpieczne.

W jakich produktach znaleźć błonnik?

Aby dostarczyć organizmowi błonnika, dieta powinna być bogata w owoce (porzeczki, maliny) i warzywa, ale dodatkowo w produkty zbożowe (pieczywo pełnoziarniste, płatki wieloziarniste). Ponadto, błonnik może być obecny w nasionach słonecznika, produktach z pestek dyni, a także z powodu suszonych owoców, takich jak figi, śliwki i morele. Jeśli nasza dieta nie jest już bogata w błonnik, powinniśmy stopniowo wprowadzać pokarmy zawierające błonnik do naszego jadłospisu. Błonnik roślinny jest niezbędny dla naszego organizmu i przewodu pokarmowego, więc jedzmy świeże jedzenie i bądźmy nawodnieni.

Na jakie choroby może pomóc błonnik?

Spożywając pokarmy bogate w błonnik, możemy spowolnić ryzyko choroby niedokrwiennej serca i obniżyć poziom cholesterolu. Błonnik, jak wspomniano wcześniej, zapobiega zaparciom, reguluje pracę jelit oraz usprawnia proces trawienia, co zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy.

Zdjęcie utworzone przez wirestock - pl.freepik.com

Wioletta